Omgaan met kritiek op jouw lifestyle

Naar aanleiding van een artikel op Fitgirlcode kwam ik op de inspiratie voor dit artikel.
In het artikel werd beschreven hoe je om kunt gaan met kritiek op jouw fitte lifestyle, ik herken me hier aardig in. Ik ben slank, redelijk sportief (hoewel het de laatste 2 maanden lastig was in verband met gezondheidsklachten), eet gezond en drink bijna geen alcohol. Kortom, reden voor een hoop kritiek! Daarnaast ben ik hard bezig met het werken aan mijn eigen business. Kortom, nog meer reden voor kritiek.

Hoe ga ik hiermee om? Allereerst luister ik naar de kritiek en haal diep adem en tel tot 10. Ik weet van mezelf dat ik snel aangevallen kan voelen en dat ik daarna behoorlijk defensief kan reageren. Niet nodig.

Een voorbeeld is dat ik bijvoorbeeld weinig tot geen alcohol drink, dit is niet met een achterliggende gedachte maar ik vind het gewoon niet zo lekker en ik hou echt niet het gevoel van aangeschoten te zijn. En als je bijna nooit drinkt, dan word je nogal snel aangeschoten. Regelmatig krijg ik de opmerking dat ik gewoon gezellig een glaasje mee moet drinken. Ik geef gewoon aan dat ik het niet lekker vind en pak een glaasje water.

Dit is ook met snoepen/ gebak/patat  en andere lekkere dingen. Ik snoep weinig tot niets maar als ik dan wat snoep dan gaat er aardig wat in! Net als patat, ik hou helemaal niet zo van vet eten en ook mijn darmen houden er niet van. Ik krijg dan de opmerking dat ik het heus wel mag hebben en met mijn gewicht echt wel kan snoepen! Dat weet ik. daar gaat niet om.

Tips om met kritiek om te gaan
Een tip is om eerst goed te luisteren en niet direct antwoord te geven. Al snel schiet je in de verdediging wat nergens voor nodig is. Luister naar degene en geef rustig aan wat jou reden is om iets niet te eten of te drinken. Belangrijk is om goed te luisteren en daarop te reageren, ga niet gelijk in de verdediging. Geef rustig een antwoord met jouw punten, en als jij je goed voelt bij wat je doet, dan is dat toch helemaal prima!

Doe waar jij je goed bij voelt, dat is het belangrijkste!

 

Afbeeldingsresultaat voor criticism quotes images

(Deze foto is natuurlijk sarcastisch bedoeld)

Leave a Reply

