Water, water, water!

Blijf gehydrateerd!
Het is erg belangrijk om voldoende water te drinken op een dag, een mens bestaat ongeveer voor ongeveer 70% uit water. Daarom is het belangrijk om dit te blijven aanvullen. In dit artikel vertel ik wat meer over het belang van water en hoeveel je ongeveer nodig hebt en wat tips.

Keep-Calm-and-Drink-More-Water

Zelf merk ik dat als ik op een dag te weinig heb gedronken, ik dan hoofdpijn krijg en me futloos voel. Water zorgt voor hydratatie waardoor je lichaam beter functioneert en is goed voor je huid en stoelgang. Daarnaast zorgt water drinken ervoor dat je afval- en gifstoffen kwijtraakt. Dr. Batmanghelidjg is een Iraanse arts die na onderzoek stelt dat verschillende ziektes zoals hoge bloeddruk, obesitas, chronische pijn, vermoeidheid en hoofdpijn kunnen worden voorkomen door voldoende water te drinken.

Deze ziektes kunnen komen door jaren niet goed water te drinken. Kortom, water drinken is van groot belang!

 

Glas water

Hoeveel water?
Meestal word er gezegd dat je 2 liter water per dag moet drinken, dat is eigenlijk heel persoonlijk en hangt afval van je leeftijd, gewicht, lente en hoe actief je levensstijl is. Een formule van de bekende fitnesstrainer CharlesPoliquin geeft aan hoeveel water je op een dag moet drinken; lichaamsgewicht x 0,44 : 10. In mijn geval zou dit zijn; 56 x 0,44 : 10 = 2,46. Dit is meer als je erg actief bent en veel sport.

Hoe hou je het bij?
Om aan de goede hoeveelheid water te komen, is het belangrijk dat je het bijhoud, je kunt bij elk glas of flesje noteren op een kladblok of in je telefoon. Er zijn tegenwoordig ook apps waarin je het kunt bijhouden.

Onderweg
Ga je ergens heen of een dagje weg, zorg dan dat je altijd water bij je hebt in een navulbaar flesje. Ik neem zelf in de zomer altijd mijn Dopper mee, ook als ik een stuk met de auto moet rijden, zo heb ik altijd water bij de hand en deze kan ik makkelijk navullen.

 

5%20Doppers%2014,5x8%20300

Afwisseling
Wil je eens wat anders dan water, je kunt je water erg lekker maken als je er iets bij stopt, plakje citroen, aardbeien, komkommer of munt. Het smaakt erg lekker en is een aangename afwisseling.

Proost!

 

water_met_fruit_header_shutterstock_268450514-650x395

 

liefs, Patricia  

Leave a Reply

